www.drsoroush.com

 

عبدالکريم سروش

 
     
 

بازگشت به صفحه اصلی 

خرداد  1389

 

 

 

تکفیر اعلان ورشکست است

 

بیانیه ابوالحسن بنی صدر در تقبیح بکارگیری سلاح تکفیر بر ضد آقای عبدالکریم سروش

 

 

 

در 8 خرداد 1389، روزنامه خشونت گستر کیهان به نام «مدرسین حوزه علمیه قم»، بیانیه ای را منتشر کرده است.  در این بیانیه و به عنوان دلیل ارتداد آقای عبدالکریم سروش، آمده است:

« با تخطئه مباني نظام اسلامي و ولايت فقيه ارتداد خود را بر همگان ثابت كرد».

این نخستین بار نیست که ملاتاریا از سلاح تکفیر استفاده می کند. طبق رویه، بگاه ورشکستگی سیاسی و فکری، سلاح تکفیر را بکار برده است. اما این بار، ورشکستگیِ به تقصیر ملاتاریا همه جانبه است. همه وجوه این ورشکستگی فکری و عملی در جمله فوق آمده است. همین یک سطر از بیانیه دلیل زوال نظریه برده ساز ولایت فقیه است، زیرا؛

1. حتی خود آقای خمینی – که در 25 خرداد 60، با مرتد خواندن جبهه ملی، ورشکستگی سیاسی خود و رﮊیم خویش را اظهار کرد – در فقه اش انکار ولایت فقیه را بیرون رفتن از دین نمی دانست؛

2. اکثریت فقهای شیعه، از جمله سه مرجع شرکت کننده در نهضت مشروطیت، برای فقیه ولایت قائل نبودند و در تلگراف رسمی به محمد علی شاه، با صدای بلند اعلام کردند که حاکمیت در زمان غیبت، از آن جمهور مردم است؛

3. آقایان خوئی و گلپایگانی و خوانساری و طباطبایی قمی و روحانی و ...از مراجع همعصر آقای خمینی، آشکارا با ولایت فقیه مخالف بودند.

4. آقای منتظری اخیراً ولایت مطلقه فقیه را از مصادیق شرک دانست.

بدین قرار، حتی در چارچوب فقه تکلیف مدار نیز صدور حکم ارتداد آقای سروش، با این استدلال که وی به «تخطئه مبانی نظام اسلامی»، بی پایه است. با کمال تاسف باید گفت صادرکننده/گان این بیانیه گواهی می دهند که فقه آنها به بندگی کامل قدرت در آمده است که در ذات خود دین ستیز است.

5. اما این رویه به لحاظ تاریخ ادیانِ از خودبیگانه در قدرت تازگی ندارد. چماق ارتداد را کلیسا، به هنگام بعثت پیامبر (ص) اسلام، فراوان بکار می برد. قرآن بود که با الغای جرم ارتداد، چماق را بشکست و اصل را بر «در دین اکراه نیست» نهاد؛ هم بدین معنی که نمی توان کسی را به زور به اسلام در آورد و هم بدین معنی که دینداری یعنی تلاش روزانه و منظم برای خشونت زدائی از پندار، گفتار و کردار. قرآن آمد و به این حقیقت مهر تایید زد که هرگز نمی توان کسی را به زور در دین نگاه داشت.

در دنیای اسلام در دوران اموی- که استبدادش به گرد استبداد ولایت مطلقه فقیه کنونی نیز نمی رسید – بود که چماق تکفیر و ارتداد در کار آمد و همانطور که تاریخ گزارش می کند، نخست بر سر سرور آزادگان، شهید آزادی، حسین بن علی فرود آمد. پیش از او نیز، دستگاه تبلیغاتی بنی امیه، پدر او، علی، مظهر تقوی، را «اول کافری که بدست مسلمانان کشته شد» تبلیغ کرده بودند.  

      

مردم ایران!

این رﮊیم نه تنها ضد حیات یک ملت در استقلال و آزادی است بلکه ضد دین و دین ورزی خالصانه است و در تمام این سی ساله نشان داده است که ضد رشد و شکوفائی استعدادهای شما ایرانیان است. رژیمی است که خود بنده زور و خشونت است و از طریق نظریه منحط ولایت فقیه می خواهد فرهنگ بردگی را در ذهن و عمل تک تک شما و نسل های بعدی دوام بخشد. بر فکر بردگی باید شورید زیرا خوارکننده مقام انسانی است که خداوند او را آزاد و صاحب حقوق ذاتی آفریده است. ناتوانی رﮊیم را توانائی گمان مبرید و برای آزاد کردن اسلام و خود از این استبداد ویرانگر ورشکسته، جنبش رهایی بخش خویش را ادامه دهید در حالی که آن را بیش از پیش همگانی می کنید.

8 خرداد 1389

ابوالحسن بنی صدر

 

 

 

 

     منبع

 

بازگشت به اّرشيو خبرها